Algemeen
Onze lagere school biedt...
- gemengd onderwijs
- opvoeding tot zelfstandigheid
- leergroepen met differentiatie
- niveaulezen met begeleiding door ouders en leeszussen
en leesbroers
- de eerste franse woordjes aan vanaf het 1ste
leerjaar... Flonflon Le mouton...
Eerste contact met de Franse taal door middel van beeldende verhaaltjes,
meeslepende liedjes en speelse muzische activiteiten
- hoekenwerk
- contractwerk
- het aanleren en gebruiken van internet als informatie-
en communicatiemedium (ICT)
- culturele activiteiten (schoolvoorstellingen, kinderrechten,
..)vrije godsdienstkeuze (met afzonderlijke vakleerkrachten)
- een sterk gemotiveerd leerkrachten team
- schoolse- en buitenschoolse sportactiviteiten
- gezonde ontspanning : sport- en cultuurklassen, zwemmen,
langlaufen, oriëntatieloop, herfstwandeling,...)
- mooie, ruime en vernieuwde klassen
- mediaklas met een digitaal schoolbord,
computer- en creaklas
- vernieuwd sanitair
- een driejaarlijks optreden in het cultureel centrum van
Hasselt door alle leerlingen van de school (schoolfeest)
- boeiende leeruitstappen (ziekenhuis, tandarts, zuivelcentrum,
boerderij, fruitveiling,....)
- lessen lichamelijke opvoeding in de sporthal door een
turnleerkracht
- en optimale voorbereiding op het middelbaar onderwijs.
Info
Keuze godsdienst
De leerlingen van het gemeentelijk onderwijs hebben de vrije
keuze tussen de 6 officieel erkende godsdiensten en Niet-confessionele zedenleer
(NCZ). Tevens bestaat de mogelijkheid om volledige vrijstelling te bekomen; wat
we echter om organisatorische redenen afraden. In september van elk jaar kan de
keuze herzien worden en dit voor 8 september.
Niveaulezen
Eén van de voornaamste doelstellingen van het lager onderwijs is de kinderen vlot
te leren lezen. Een dankbaar middel hiervoor is het niveaulezen, waarbij de kinderen
volgens hun mogelijkheden worden ingedeeld in verschillende groepen. Eenmaal per
week wordt hier een lestijd voor uitgetrokken, zodat de kinderen in die periode
een maximaal aantal leesbeurten krijgen daar de groepjes uit slechts 3 tot 4 kinderen
bestaan. Hiervoor doen wij beroep op leesouders.
Zodra de kinderen van het eerste leerjaar het aanvankelijk lezen onder de knie
hebben (rond Pasen) worden zij hierin ook opgenomen. Met de leerlingen die niveau
9 reeds behoorlijk verworven hebben wordt aan begrijpend lezen, studerend lezen,
verdiepingslezen, enz... gedaan Zorgbeleid Onze school is een school die oog heeft
voor uw kind, of het nu kansarm of kansrijk is. Zo wordt het mogelijk in een aangenaam
schoolklimaat het beste in uw kind naar boven te halen en het zoveel mogelijk
kansen te geven om een geschikte richting in te slaan.
Concreet mag u het volgende van onze (zorgbrede) school verwachten.
- Uw kind gaat graag naar school en ervaart regelmatig
dat het vooruit gaat. Ontwikkelings- en leerproblemen voorkomt men zoveel
mogelijk; duiken ze toch op, dan kan uw kind op extra zorg rekenen;
- Uw kind maakt kennis met kinderen uit andere sociale
en culturele milieus. De school heeft ook oog voor deze verschillen.
- De school heeft zicht op de talenten en interesses van
uw kind. De begeleiding bij zijn/haar studiekeuze houdt hiermee ten volle
rekening;
- De school stimuleert uw kind om zich goed in zijn/haar
vel te voelen en vrienden te maken. Dit kan helpen om problemen te voorkomen;
- De school beschouwt u en uw kind als volwaardige partners.
De informatie die ze geeft, is duidelijk. Indien nodig kan u de directie of
een leerkracht vlot contacteren voor verduidelijking of een gesprek.
Rapport
- Het rapport moet een evaluatie zijn van : het kennen, het kunnen
en het zijn. Deze 3 aspecten van de persoonlijkheidsontwikkeling vinden we terug
in de ontwikkelingsdoelen en eindtermen.
- Het rapport dient in hoofdzaak te achterhalen welke leerdoelen niet of in onvoldoende
mate zijn bereikt zodat de gepaste maatregelen kunnen worden getroffen voor "bijsturing".
- De leerlingen krijgen 5 keer per schooljaar een doelstellingenrapport mee naar
huis (Allerheiligen, Kerstmis, krokus, Pasen en einde schooljaar). De kinderen
van het 1e leerjaar krijgen het eerste trimester maandelijks een doelstellingenrapport. Bij
iedere doelstelling wordt telkens het gewenst minimum dat de leerling moet behalen
weergegeven.
- Alle leerlingen krijgen 3 keer per jaar ook een (cijfer)rapport mee naar huis
(Kerstmis, Pasen en grote vakantie).Op dit rapport wordt de cognitieve kennis
met een cijfer gewaardeerd. Tevens zal aan de hand van een klasgemiddelde, mediaan
of klasbeeld de plaats in de klasgroep gesitueerd worden. Voor de muzische vorming
en de vakoverschrijdende leergebieden (sociale vaardigheden en leren leren) zal
een andere notering gehanteerd worden (zie doelstellingenrapport). Tevens wordt
er een ruimte voorzien voor leerkracht en ouders om een schriftelijke bemerking
neer te schrijven.
- Het rapport wordt ondertekend door de ouders en aan de klastitularis
terug bezorgd tijdens de eerste schooldagen na de vakantie.
- Kinderen die een vrijstelling
bekomen hebben voor de cursussen godsdienst - zedenleer worden door de school
niet geëvalueerd over de studie van hun eigen religie, filosofie of moraal.
- In
de lagere leerjaren wordt op geregelde tijdstippen een leesrapport meegegeven.
|